Inteligentne kłódki w zabezpieczeniu ciężarówek

Inteligentne kłódki w zabezpieczeniu ciężarówek

Kłódka dawno przestała być urządzeniem stricte mechanicznym. Dziś może bowiem pełnić funkcję inteligentnego, elektronicznego lokalizatora, który informować będzie kierowcę o próbie nieuprawnionego otwarcia ładunku, a centralę logistyczną o nieplanowanym zboczeniu z trasy lub postoju w niewłaściwym miejscu. Takie możliwości oferują kłódki GPS, gdzie mechanika zamka patentowego wzbogacona została o układ elektroniczny komunikujący się poprzez strumień transmisji danych GPRS. Od kilku już lat sprzęt ten dostępny jest w Polsce zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i w pakietowej ofercie firm świadczących usługi monitoringu pojazdów. Autorskie rozwiązania w tej materii chcą również wprowadzić rodzimi producenci.  Bezpieczna Ciężarówka

Kłódka GPS nie jest panaceum na wszystkie bolączki okradanych przewoźników, jednak to urządzenie zaskakująco wszechstronne. Można nim bowiem zabezpieczać zarówno nieruchomości (magazyny, garaże), jak i pojazdy, wlewy paliwa czy wręcz pojedyncze skrzynie z ładunkiem. Imponują przy tym szerokie możliwości konfiguracji. Możemy „nauczyć” kłódkę, kogo i w jakich sytuacjach ma powiadamiać czy kiedy może być otwarta.

Zasady działania

Jak informuje na łamach swojego bloga jeden z polskich dostawców zintegrowanych rozwiązań telematycznych, rolę zabezpieczenia pełni w kłódce GPS specjalna linka skrywająca w sobie przewód światłowodowy. Można ją przewlekać przez rygle, uchwyty i wszelkie elementy służące ograniczeniu dostępu do transportowanych sejfów, skrzyń, kontenerów czy naczep. Trzpień linki zatrzaskuje się w elektronicznym gnieździe, które służy jako moduł komunikacji, jednocześnie każdorazowo rejestrując akt otwarcia i zamknięcia kłódki. Dodatkowym, opcjonalnym mechanizmem zabezpieczającym ładunek mogą być klasyczne pałąki oraz magnesy neodymowe znajdujące się na tylnej ściance urządzenia. Urządzenie wyposażone jest w miniaturowy modem GPS. Poprzez strumień transmisji danych GPRS kłódka co kilkadziesiąt sekund przesyła dane do serwera nadzorującego zarządzanie flotą, a wedle życzenia wysyła również smsy na wybrane numery upoważnionych menedżerów firm spedycyjnych, nadawców czy odbiorców ładunku. Lokalizacja i komunikacja są w pełni zautomatyzowane i prowadzone w czasie rzeczywistym. Urządzenie natychmiast poinformuje o uszkodzeniu czy przecięciu linki oraz otwarciu zamka (źródło).

WatchLock

To prawdopodobnie najpopularniejsza kłódka GPS na polskim rynku. Model ten zdobył prestiżową nagrodę „Physical Security Product of the Year 2012” przyznaną przez IFSEC International 2012 – największe targi bezpieczeństwa na świecie dla instytucji komercyjnych i rządowych.

Bezpieczna Ciężarówka

W odróżnieniu od produktów konkurencji WatchLock nie jest wyposażony w linkę światłowodową, lecz w klasyczny pałąk z wzmocnionego stopu stali borowej. Kłódka działa na baterie i nie wymaga zewnętrznego źródła zasilania. Urządzenie w czasie rzeczywistym informuje o wydarzeniach takich jak otwarcie kłódki, zamknięcie, przemieszczenie, wejście w zdefiniowany obszar, opuszczenie zdefiniowanego obszaru oraz, rzecz jasna, powiadamia o niskim poziomie baterii i potrzebie jej wymiany.

Specyfikacja

  • Kłódka: profesjonalna kłódka C10 o wysokim poziomie bezpieczeństwa do powszechnego użycia.
  • Działanie: zamykana na zatrzask, który zatrzymuje klucz, kiedy mechanizm jest otwarty.
  • Materiały: obudowa – wzmacniana i czerniona stal, rdzeń – lity mosiądz, pałąk – wzmocniony stop stali borowej.
  • Odporność na warunki pogodowe: od -40ºC do 60ºC.
  • Dodatkowe: chroniąca przez kurzem zasuwa i otwory odwadniające, aby zapobiegać zamarzaniu.
  • Mechanizm: wyjątkowy i precyzyjny system bębenkowy Mul-T-Lock, odporny na próby otwarcia i przewiercenia.
  • Klucze: dwustronny z nowego srebra z plastikową główką.
  • Kontrola duplikatów kluczy: opatentowany system ochrony dzięki osobistej karcie, która musi zostać przedłożona podczas dorabiania klucza.
  • Standardy: 3. klasa zabezpieczenia zgodnie z normami EN 12320 i EN 1627.

Linka Celna

COMBO KŁÓDKA „LINKA CELNA” WT, oferowana przez firmę Keratonik, jest urządzeniem przeznaczonym do lokalizowania pojazdów, w których wykonanie standardowej instalacji jest niemożliwe ze względów technicznych (np. brak zasilania) lub jest ekonomicznie nieuzasadnione (np. naczepy).

Urządzenie posiada szczelną obudowę mocowaną do pojazdu przy pomocy magnesów neodymowych z dodatkowym zabezpieczeniem stalową linką przymocowaną do nadwozia. Oprócz podstawowej funkcji, jaką jest lokalizacja, kłódka wyposażona jest w mikronadajniki radiowe służące do monitorowania ładunków w przestrzeni towarowej pojazdu oraz w „elektroniczną linkę celną”, która po przewleczeniu poprzez otwory w zamkach, ryglach itp. uniemożliwia nieautoryzowany dostęp.

Bezpieczna Ciężarówka

Wszelkie próby odpięcia, zapięcia jak również przerwania ciągłości linki (przecięcia) wykrywane są poprzez układ elektroniczny urządzenia i natychmiast przekazywane do serwera systemu. W przypadku braku autoryzacji informacja alarmowa przesyłana jest do Centrum Monitoringu, które dokonuje weryfikacji i dalszej obsługi zdarzenia.

Urządzenie wyposażone jest w zaawansowany technologicznie układ oszczędzania energii wykorzystujący akcelerometr. Zastosowanie układu pozwoliło na znaczne wydłużenie czasu działania przy zasilaniu z wewnętrznego akumulatora. Wizualizacja informacji przekazywanych przez urządzenie odbywa się z użyciem map cyfrowych w dedykowanej aplikacji dostępnej na komputer PC, tablet oraz smartfon (Android, iOS, WindowsPhone), w których istnieje możliwość przeglądu historii zdarzeń, tworzenia raportów, dokonywania analiz (źródło).

Specyfikacja

  • Lokalizacja GPS /GLONASS.
  • Wbudowane anteny GPS (aktywna)/GSM.
  • Wbudowany akumulator zapewniający pracę od 10 do 30 dni (dedykowana ładowarka w standardowym wyposażeniu).
  • Możliwość zmiany częstotliwości zbierania danych lokalizacyjnych (standardowo 60s).
  • Wewnętrzna pamięć umożliwiająca zobrazowanie przebytych tras z okresu ostatniego miesiąca.
  • Łatwe mocowanie za pomocą magnesów neodymowych.
  • Stalowa linka zabezpieczająca urządzenie w przypadku zerwania uchwytów mocujących.
  • Klasa szczelności IP65.
  • Kontrola obecności mikronadajników alarmowych TAG.
  • Zabezpieczenie w postaci „elektronicznej linki celnej”.

PLUSGPS Lock

To jeden z najnowszych projektów, wciąż w fazie testowej. Nowa polska konstrukcja zaprojektowana przez wrocławską firmy PLUSGPS ma w nowatorski sposób rozwijać koncepcję elektronicznej plomby z komponentami GNSS, GPRS i Bluetooth. Mało tego, dział badań spółki pracuje nad alternatywnymi źródłami zasilania kłódki. W grę wchodzić tu mają samoładujące się akumulatory.

Zaprezentowany dwa lata temu prototyp zasilany był baterią wystarczającą na 100 godzin ciągłej pracy. Jej ponowne naładowanie zajmowało trzy godziny.

Bezpieczna Ciężarówka

Jak piszą sami producenci, zadaniem polskiego urządzenia jest zabezpieczać ruchomy ładunek, ustalając jednocześnie bieżącą pozycję pojazdu. PLUSGPS Lock łączy się z jednym z globalnych systemów GNSS i co minutę przesyła na serwer PLUSFLEET kodowany sygnał z aktualną pozycją oraz statusem plomby. W tym celu wykorzystuje łączność GPRS. Z kolei moduł Bluetooth Low Energy służy do odbezpieczania i otwierania urządzenia poprzez aplikację mobilną. Urządzenie ma niewielkie rozmiary, jest lekkie oraz łatwe i szybkie w montażu. Odporne na zmienne warunki atmosferyczne (stopień ochrony IP54), cechuje się wodoszczelnością i trudną do zniszczenia konstrukcją (źródło).

Niestety, wrocławski produkt wciąż nie jest dostępny w sprzedaży.

Plusy i minusy

Kłódka GPS mimo swojej wszechstronności nie jest lekiem na całe zło. To tylko jeden wielu ze sposobów zabezpieczenia ciężarówki i ładunku, choć z pewnością wart uwagi, zwłaszcza w połączeniu z innymi systemami. W żadnym wypadku nie jest to jednak urządzenie, które w sposób bezpośredni chroniłoby życie samego kierowcy.

(MMD)
© Bezpieczna Ciężarówka

Podziel się ze znajomymi:Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email